Modificatie van een Davit kraan
De Rijksrederij, een afdeling van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, exploiteert een vloot van ruim 100 speciale schepen. Deze worden door de Nederlandse overheid gebruikt voor patrouille- en inspectiedoeleinden, zoals de kustwacht, douane, oliewinning etc. Een van hun schepen, ms. Regulus, wordt gebruikt voor visserij-inspectie, met name op mosselen en oesters.
Het schip is ruim 20 jaar geleden gebouwd en had een grote renovatie nodig, welke in twee fases is uitgevoerd bij Scheepswerf Maaskant (Damen) in Stellendam. Eerst ontwierp Vuicon Engineering een tijdelijke versterking van de bestaande Davit kraan, om de periode tussen de eerste en tweede fase te overbruggen en ervoor te zorgen dat de visserij veilig was.
Vervolgens hebben we een studie gemaakt voor twee opties; een volledige vernieuwing en een aanpassing van de bestaande Davit kraan in de tweede fase van de renovatie. Het Plan van Eisen van de Rijksrederij eiste een kostenbewust, duurzaam, veilig ontwerp en een verhoging van de hijshoogte. Na de FEM-analyse van de kraan en de draagconstructie werden beide opties gepresenteerd. Het aanpassen van de bestaande kraan bleek de beste oplossing.
We ontwierpen een nieuwe sokkel en verstevigden de draagconstructie van de bovenbouw en de giek. Er werd een D-glide composiet bus in het ontwerp opgenomen, om de kraan een extreem lage zwenkende wrijving te geven. Alle onderdelen zijn door ons geprefabriceerd en afgeleverd op de werf. De kraan is na installatie succesvol getest op belasting en kan dankzij het Vuicon-ontwerp nog vele jaren worden gebruikt.