Over dit project:
Klant
PCN / Reimerswaal Shipyard
Bouwjaar
2019

Onze klant PCN (Pijpleidingen en Constructies Nederland) was betrokken bij een conversie project waarbij een multifunctioneel schip werd omgebouwd tot cementtanker. Er moesten vijftien tanks in het laadruim van het schip worden geplaatst. Bovenop de luiken van het vrachtluik was een machineruimte ingericht om het vrachtsysteem te bedienen.

PCN heeft Vuicon ingeschakeld voor het opzetten van een 3D-model en het maken van alle isometrische tekeningen van de pijpstukken. In nauw contact met de scheepswerf werden alle verticale, cilindervormige tanks in de geometrie van het laadruim geplaatst. Bovendien is er tussen alle tanktops een loopbrug aangebracht en zijn er kabelgoten in het model geplaatst. Door dit 3D-model in te richten en rekening te houden met alle structuren, hebben we latere botsingen voorkomen.

Er zijn vijf systemen ontworpen: vul-, afvoer-, luchttoevoer-, ontluchtings- en veiligheidsleidingen op elke tank. Alle afsluiters en aanhangsels zijn in het leidingsysteem verwerkt. Vermeldenswaardig is, dat er gekozen werd voor de innovatieve verbindingstechnologie van Victaulic in plaats van standaard flenzen. Om erosie van de stalen buizen door cementpoeder te voorkomen, was er vraag naar dikwandige buizen (Sched.80) en naar bochten met grote radius (7D). Het was een extra uitdaging om alle systemen op hun plaats te krijgen. Verder hebben we veel walverbindingen ontworpen in de stuurboordcoaming.

Tijdens de installatie op de werf hielden we nauw contact met zowel de werf als het leidingbedrijf door input te geven en het proces te volgen. Het was een indrukwekkend gezicht om alle lijnen op hun plaats te zien. Tekenen is één ding, maar de gemaakte stukken op hun plaats krijgen is iets anders. Respect voor het werk van PCN! Tot op de dag van vandaag noemen we dit project intern het spaghettiproject.