Over dit project:
Klant
Dutch Dredging
Bouwjaar
2019

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan werd Dutch Dredging mv “Galypso” gecontracteerd. Ze moest trans-Atlantisch varen, maar het bereik was beperkt vanwege een tekort aan bunkercapaciteit. Wij moesten een manier vinden om de brandstofcapaciteit te vergroten, zodat de reis van bijna 5000 zeemijl naar de Golf van Mexico gemaakt kon worden.

De oplossing werd gevonden door een 20ft tankcontainer in het hopper ruim te plaatsen. De uitdaging was om de stabiliteit van deze splijtbak, die feitelijk 2 drijvende rompen heeft, te beoordelen. Er werd een stabiliteitscontrole uitgevoerd en er werd een rapport uitgebracht met onze SARC PIAS-software die een veilige oversteek over de Atlantische Oceaan verzekerde. Ook werd er rekening gehouden met het vrije vloeistofoppervlak, omdat de container leeg zou raken vanwege het brandstofverbruik. Na goedkeuring van de oplossing en locatie van de container, hebben we een funderingsframe berekend en getekend. De container is voorzien van zwaluwstaart twistlock verbindingen en extra veiligheid is voorzien met hijsogen voor het gebruik van spankabels.

Aanvullend hebben we een controle aan boord uitgevoerd en een rapport uitgebracht om te voldoen aan de International Convention on Load Lines. Het frame is afneembaar ontworpen en de tankcontainer kon weer op zijn plaats worden gezet, als zij ooit terug zou varen naar haar thuisbasis. Het schip is veilig overgestoken en staat nog steeds onder contract.